nuffnang ads

Thursday, December 6, 2012

MENGAPA AES?

Assalamualaikum....

Mlm td daku tiba2 tertarik dgn topik yg dibicarakan dalam rancangan bual bicara TV3, SOAL JAWAB yang bersiaran dari jam 11 pm hingga 12 pm.


Mane tak kn, isu hangat yg diperkatakan mlm td, menjemput Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan, mengupas perihal pelaksanaan sistem AES.


Datuk Solah sangat bersemangat dalam setiap saat perbincangan yg diadakan, manetak, baru kutahu mlm td beliau telah mengenali AES, menjadi tulang belakang dalam pelaksanaan AES ni...diusahakan dari tahun 2005 semasa beliau menjawat jawatan sebagai pegawai pelaksana, timbalan ketua pengarah JPJ, Ketua Pengarah JPJ dan selepas bersara masih disambungkan kontrak sebagai Ketua Pengarah sehingga sekarang.

Beliau sangat komited, dan tidak gentar pada soalan yang diutarakan oleh pengacara. Setiap persoalan dijawab dengan lancar, daku pn sesekali ketawa dengan penjelasan yg diberikan. paling dipentingkan padanya adalah tugas sebagai JPJ ni adlh mencari penyelesaian pada masalah2 yg berlaku terutamanya kemalangan jalanraya. Daku cukup tersentuh bila beliau berkata, melihat kepada kemalangan yang berlaku setiap hari ingat kami tak sedih ke, so menjadi tanggungjawab mereka untuk mencari penyelesaian sehabis baik.

Pelaksanaan sistem AES ni bukan untuk saman orang, tapi untuk menyelamatkan nyawa orang..... untuk mendidik rakyat Malaysia supaya lebih berhati2 memandangkan setakat ni AES telah dipasang di 14 lokasi hangat (HOT SPOT) yang sering berlaku kemalangan. dan sehingga kini, jumlah gambar yang ditangkap semakin berkurangan berbanding ketika ia mula2 dipasang dijalan raya..... so pemandu semakin berhati2 n x memandu keterlaluan la sekarang ni....good job wahai pemandu Malaysia =)


Bila ditanya tentang saman yang dikutip. Datuk Solah menjelaskan bahawa saman tu bukan KPI JPJ, sebaliknya jika bilangan saman yang dikeluarkan semakin berkurangan itulah KPI JPJ. Pendapatan dari saman yang dikutip diterima terus oleh syarikat pembekal sistem tersebut. So kalau saman yg dikutip berkurangan @ xde langsung itu bukan masalah kepada JPJ. Yg penting pada JPJ adalah masyarakat Malaysia semakin terdidik dan semakin berhati2 semasa memandu.

SISTEM AES bukan nak saman orang tapi nak menyelamatkan orang...

Banyak lg yg mereka bincangkan, tp daku x daya la nk ulas semua...yg penting kita sebagai manusia tahu batas2 yg boleh dilakukan semasa memandu. biar Malaysia menjadi sebuah negara yang bebas kemalangan....Amin

p/s: sistem AES xde diskaun2 ye, huhu


~SEKIAN~

2 comments:

  1. setuju.. pelaksanaan kt cni boleh dkatakn bjaya.. eksiden pn bkurg dgn mdadak. ofkos xd sape yg stuju. tp ni mmg cr terbaik.. plg pntg dpt mlatih sikap bsabar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes2.... biaselah benda baru org komplen banyak. tp nak tak nak tuk selamatkan duit, memandulah dengan kelajuan yang ditetapkan. x rugi ape2 pun =)

      Delete

jemput komen..